Groep 5A

Welkom op onze pagina!

Op deze pagina kunnen jullie lezen en zien wat wij zoal doen in onze klas. Wij zullen proberen regelmatig nieuwe berichtjes te plaatsen. 

 

Helaas is het voor ouders nog niet toegestaan om zomaar de school binnen te wandelen. Maar u bent van harte welkom om met ons een afspraak te maken als u wat wilt bespreken. Verder kunt u ons altijd mailen indien u wat wilt vragen of doorgeven.

 

Groep 5 is een extra sportief leerjaar, want op dinsdag hebben we schoolzwemmen in zwembad Overbosch en we krijgen twee keer per week gym. Op maandag van juf Angelina en op donderdag van juf Lisa. 

 

Een keer per twee weken op vrijdag hebben we muziek van juf Elisa.

 

Op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag is juf Saartje er s.vwalstijn@nutsschoolbezuidenhout.nl

Op dinsdag, woensdag en donderdag is juf Marissa er mvdnieuwenhuijsen@nutsschoolbezuidenhout.nl

 

Kan uw kind door omstandigheden niet komen? Gebruik dan ziekmelding@nutsschoolbezuidenhout.nl

 

Wij hebben er zin in!!

BERICHTEN

13 okt 2021 - Mauritshuis
In het kader van het thema 'Wereldkinderen' waar we met Blink mee bezig zijn, hebben wij een uitje geboekt naar het Mauritshuis. Deze les ging namelijk over portretten van mensen van vroeger.

 

Het eerste gedeelte van het uitje hebben we in twee groepen door het museum gelopen, op zoek naar portretten van mensen van vroeger. Bij die portretten hebben we besproken wat deze mensen vroeger deden en waarom ze zo een portret van zichzelf lieten maken. Het was erg mooi om te zien dat de kinderen zoveel wisten en zulke mooie vragen stelden bij de portretten. Ze leken echt onder de indruk. Naast de persoon op het schilderij hebben wij ook besproken hoe het schilderij gemaakt is. Vanuit welk perspectief? Hoe ziet de achtergrond eruit? Waar komt het licht vandaan?

 

Toen we veel portretten gezien hadden zijn we naar het werkatelier geweest. Daar gingen de kinderen zelf aan de slag met portretten maken van elkaar. Maar wel op een moderne manier, namelijk met een iPad. De kinderen kregen verschillende opdrachten: Maak een foto vanuit vogelperspectief, maak een foto waarbij de achtergrond verschilt, maak een foto waarbij de compositie anders is dan in het midden. We hebben flink wat toekomstige modellen en fotografen voorbij zien komen. 

 

Het was een fantastisch uitje en vanuit ons grote complimenten voor en aan de kinderen. We zijn namelijk niet alleen heen, maar ook terug gelopen vanaf het Mauritshuis. De kinderen waren erg moe maar zeer voldaan na deze leuke vrijdagmiddag. 

 

Foto's zijn te vinden in het foto-album. 


24 sep 2021 - Snappet
We zijn eindelijk gestart met Snappet! Eerst hebben de Chromebooks op zich laten wachten en nu nog de oplaadstations. Maar daar hebben we een tijdelijke oplossing voor kunnen vinden. De kinderen waren erg onder de indruk van die mooie Chromebooks, waarbij ze ook nog eens het scherm als touch-screen kunnen gebruiken en de laptop kunnen openklappen alsof je werkt met een tablet. Ondanks alle nieuwe indrukken ging het werken de eerste keer erg goed. Ze hebben allemaal hun eigen inloggegevens die op een kaartje voor hun geschreven staan. Het is best al even 'volwassen', want zo hebben ze inloggegevens om in de Chromebook te komen, maar vervolgens moeten ze ook nog inloggen in Snappet met andere inloggegevens om ze alvast te leren dat het verstandiger is om verschillende wachtwoorden te gebruiken. Daarnaast hebben we ook met elkaar een aantal afspraken gemaakt over hoe je omgaat met de laptops. 

 

Inmiddels hebben we al een aantal lessen gegeven met de digitale verwerking en het bevalt ons en de kinderen goed. Het scheelt dat de kinderen vorig jaar al gestart waren, dit maakte dat het programma niet nieuw was en ze daar direct in konden verder werken.


24 sep 2021 - Blink
We zijn al drie weken bezig met het thema 'Wereldkinderen' van onze zaakvakken methode 'Blink'. Bij Blink worden alle vakken geïntegreerd aangeboden. Dit betekent dat er in één thema aardrijkskunde, natuur en geschiedenis aan bod zal komen. Vaak zelfs al in één les!

Door op deze manier te werken beklijft de stof beter in de hoofden van de kinderen.

Tijdens dit thema Wereldse Kinderen kijken de kinderen naar zichzelf en hun eigen leven, naar kinderen uit andere delen van de wereld en naar kinderen uit de geschiedenis. Ze onderzoeken hoe die andere kinderen leven en vergelijken dat met hun eigen leven.


Tijdens de lessen werken we ook aan een Ik-en-Jij-verwerkingsopdracht. Hierin omschrijven ze zichzelf, een kind uit een ander land en 'een kind van vroeger' en nu dus al wat ouder is. Door de combinatie van de vier onderzoekslessen en hun zelfgemaakte opdracht vormen de kinderen zich een beeld van wat hen, hun klasgenoten en kinderen over de wereld uniek maakt. Ze zien de verschillen tussen hun eigen leven in Nederland en dat van kinderen uit andere werelddelen. En ze ontdekken ook hoe kinderen in de geschiedenis leefden. 

 

Om een goed overzicht te krijgen van de wereld, hebben de kinderen deze week ook met een atlas gewerkt. We hebben opgezocht welke werelddelen er zijn. Daarna hebben we een opdracht in het schrift gedaan waarbij we moesten raden/onderzoeken welk kind er in welk werelddeel woont.

 

Ondertussen hebben we al van een ouder een boekje gekregen waarin het leven van kinderen uit andere landen op een fijne, kinderlijke manier besproken wordt. Dit past erg goed bij het thema en waarderen we zeer. Daarnaast zijn we door diezelfde ouder in contact gekomen met iemand die lessen geeft over kinderrechten, juist ook over de landen waar de kinderrechten niet altijd vanzelfsprekend zijn. Dit past mooi bij het leren kijken naar jezelf, een ander en daarbij de verschillen en overeenkomsten tussen elkaar. 


In de klas merken we dat de kinderen erg enthousiast en betrokken zijn bij het onderwerp. Ze stellen mooie vragen en zijn oprecht geïnteresseerd. Wellicht heeft u thuis al het een en ander gehoord en zo niet moedigen wij zeker aan om het gesprek hierover aan te gaan met uw kind. We werken tot de herfstvakantie aan het onderwerp Wereldkinderen.

Fotoalbum:

IMG_1409.JPG IMG_1408.JPG IMG_1407.JPG IMG_1406.JPG IMG_1405.JPG IMG_1404.JPG IMG_1403.JPG

24 sep 2021 - Schoolzwemmen
Ondertussen hebben we alweer twee keer gezwommen en wat doen de kinderen het goed. De eerste keer hebben we rustig rondgekeken en is iedereen in een niveaugroep geplaatst. Deze groepen zijn gebaseerd op de al eerder behaalde zwemdiploma’s. De zwemles vindt elke dinsdagochtend plaats. De kinderen komen binnen in de klas, houden hun jas aan en zwemtas bij zich.
Precies om 08.30 begint de wandeling naar het zwembad 'Overbosch'. Daar wordt er snel omgekleed en om 08.45 ligt iedereen in het juiste bad. De kinderen zwemmen tot 09.30, spoelen zich af en kleden zich weer om in de kleedkamers.

Het is voor ons heel leuk om andere vaardigheden bij de kinderen te zien dan wanneer we op school zijn. Wij kunnen ons voorstellen dat jullie het leuk zouden vinden om een keertje te komen kijken, daar is gelukkig ook een mogelijkheid voor. Mits de coronamaatregelen dit toelaten. 

 

De kijkweken/-dagen zijn op 12 oktober en 22 maart.

Het diplomazwemmen vindt plaats in januari en juni.


06 sep 2021 - Informatie-avond
Gisteren was de informatie-avond voor de ouders van de groepen 5. Leuk om jullie in zo een grote hoeveelheid te ontmoeten, ook al was het online. Wij hopen u dit schooljaar ook weer rond en in de school tegen te komen.

 

Was u niet aanwezig of wilt u hem nog eens bekijken kunt u op de volgende link klikken:

Powerpoint

 

Schroom niet als u nog vragen/ opmerkingen heeft en neem zeker contact met ons op. 


31 aug 2021 - Eerste schooldag
De eerste schooldag zit er alweer op. Er is alweer van alles gebeurd in de klas.
Zo hebben wij het 'skittles'spel gedaan waarbij een kleur skittle overeenkwam met een vraag waar de kinderen dan antwoord op moesten geven.
Er is een rooster gemaakt voor de klassendienst waarbij de kinderen zelf de taken hebben bedacht die zij belangrijk achtten.
We zijn ook al gestart met de eerste taal-, spelling-, reken- en gymles. Bij taal zijn we bezig geweest met het herhalen van werkwoorden. Ze mochten in groepjes werkwoorden uitbeelden en dan moesten de andere kinderen proberen te raden wat ze deden.
We zijn geeindigd met een spel waarbij de kinderen op een goede volgorde moesten gaan staan; op alfabet van je naam, geboortedag en lengte. Al bij al een hele geslaagde eerste dag.
Wil je ook een beetje meegenieten, kijk dan snel bij de fotoalbums?

 

PS. Wil je weten wanneer jouw kind een kwartiertje later uit school komt i.v.m. de klassendienst? Klik dan hier: klassendienstrooster