Schoolkrant

Op deze plek plaatsen we vanaf februari 2019 de werkjes die in het verleden in de schoolkrant werden geplaatst. De papieren versie van de schoolkrant komt hiermee te vervallen.

 

Groeten van de schoolkrantcommissie

                                                          

                                               

 

 

                                        Berichtjes uit groep 2B

 

 

Afgelopen weken hebben we gewerkt over zintuigen.

De kinderen hebben geproefd, geroken, gevoeld op een blote voetenpad , luisterspelletjes gedaan en ze konden hun ogen nalaten kijken in onze eigen brillenwinkel. Ze hebben ook allemaal een heel gave bril en een brillenkoker geknutseld.

 

 

 

 

Nu zijn we begonnen met het thema lente. Het liedje “eendjes met rode teentjes” kunnen ze al zingen. Er worden weer heel mooie lenteschilderijen gemaakt en tulpen worden gevouwen.

 

 

 

 

      

Uiteraard worden er altijd heel mooie werkjes gemaakt door de kinderen van groep 2B

 

 

 

 

 

 

  

 

                                              Nieuws uit groep 6B                                           

 

 

Weekafsluiting

 

Om de vrijdag houden wij in 6B een weekafsluiting. Dan mag iedereen iets voor de klas doen of laten zien. Dat mag zijn wat je wil. Een toneelstuk, een liedje zingen, een dansje doen of een goochelshow. Voor de afsluiting wordt er een programmadirecteur uitgekozen. Bij die persoon kan je je aanmelden om iets voor de klas te doen.

 

 

 

Interview met :Tess

 

Ik ben Isis, ik neem dit interview af voor de schoolkrant op de site van de school. Ik denk dat het ongeveer 5 tot 10 minuten gaat duren.

 

Van welke school kom je?

De Vrije school Den Haag

Wat vond je het leukst daar?

De gymjuf was heel aardig en als het oud en nieuw was op een zondag mochten we altijd 2 uur later naar school.

Om welke reden ben je hierheen gekomen?

Ik had al vier jaar dezelfde juf en wilde nu wel eens een andere juf of meester.

Is er veel verschil tussen de twee scholen?

Ja, het cijfer voor de Vrije school is een 5,8 en voor deze school een 8,5

Wat is je lievelingsvak?

Gym

En wat is je minst leuke vak?

Taal

Waarom?

Ik vind het lastig en ik vind het niet zo leuk om steeds dingen op te schrijven.

Wie is je beste vriendin?

Pluk.

Zit ze op deze school of op de andere?

Op deze school.

Wat is je lievelingseten?

Pannenkoeken met een klodder Nutella

Wat is daar het lekkerst aan?

De chocola die uit die pannenkoek druipt en dan in je mond gaat

Wat is je lievelingskleur?

Bordeaux rood

En je lievelingsdier?

Een paard

Wil je nog iets anders vertellen?

Dat ik deze school super leuk vind!

Bedankt voor het interview

Graag gedaan

 

                                    

                                     

De klas

Isis w is de slijm queen

Lola is super stoer

Yuma is super grappig

Pluk kan heel goed dansen

Caitlyn is echt een modequeen

Steijn is heel goed in nerfen

Lotte kan zo goed knutselen

Anne-fleur is zo goed in hockeyen

Isis m kan goed musical

Danny is goed in breekdans

Isabel kan heel goed atletiek

Linde is super behulpzaam

Mitchell is super goed in basket bal

Zoe ela is zo lief

Anna is zo vrolijk

Tobias kan heel goed klimmen

Pien is slim   leukste meesters van de wereld

Tess is goed paardrijden

Thijs loltrapper

Leon is goede sporter    

Gilliano is goed in voetbal

 

 

   

                                         Nieuws uit groep 6a

 

In beide groepen 6 is er de afgelopen weken geëxperimenteerd met de ‘Makey Makey’ en de Micro:bit. De Makey Makey is eigenlijk een gek klein toetsenbordje. De Makey Makey kan de functies van jouw computer overnemen. Je sluit ‘m met een USB kabeltje aan op de computer en d.m.v. krokodillenklemmetjes moet er gezorgd worden voor een stroomkring. Je kunt dan bijvoorbeeld muziek spelen op de computer. De Makey Makey zendt dus commando’s naar de computer.
De Micro:bit werkt eigenlijk een beetje andersom. Op de computer kun je een teken of geluid programmeren, bijv. met Scratch en die zet je dan op de Micro:bit.

 

                             

 

Toen we eenmaal een beetje door hadden hoe deze twee apparaatjes werken, zijn we met het materiaal ‘Makedo’ en karton aan de slag gegaan om een object te maken. Bij Makedo zitten handige zaagjes en schroefjes, speciaal voor karton, zodat je het karton heel makkelijk aan elkaar kunt bevestigen zonder dat er lijm of tape aan te pas komt. Super handig!

Veel kinderen uit de klas hebben inmiddels al iets op hun Micro:bit geprogrammeerd, wat uiteindelijk wordt gekoppeld aan het object van karton.

 

Onderstaande clown is al klaar. Als hij met zijn armen zijn neus aanraakt wordt deze rood en gaat het licht branden.

 

                             

Verder hebben wij in de klas sinds kort een nieuwe ‘stage juf’. Ze heet Melissa en we wennen steeds meer aan elkaar. Juf Melissa heeft met ons mooie voorjaarsbloemen gemaakt. Zijn ze niet kunstig? Wij zijn in ieder geval alvast in de voorjaarsstemming!

                             

 

 

 

 

                                             Werk van groep 4B

                           

                                   Wat een mooie hoofdletters!

 

 

 

                            

                                                    Vingerhaken! 

 

 

 

 

                                            Zelfportretten van de groep.     

 

                  

 

                                                 werk van groep 4A

 

 

 

 

                               

 

 

 

 

 

 

                                        Berichtjes uit groep 7B

 

In de onderstaande berichtjes lees je wat wij de afgelopen tijd in de klas hebben gedaan of wat voor leuke dingen wij binnenkort nog gaan doen. Veel leesplezier!

 

Talentgesprekken

 

Tijdens de talentengesprekken zijn wij in gesprek gegaan met onze juffen, juf Erica en juf Inge. Het gesprek ging over: persoonlijke dingen, wat je fijn vindt om te doen, en waar je blij van wordt. Iedereen uit de klas heeft zo’n gesprek mogen voeren met de juffen en het duurde minimaal 10 minuten. We mochten ons eigen blad versieren met een tape die we mochten kiezen en we bepaalden zelf ook met welke kleuren er werd geschreven. We vonden de gesprekken met de juffen heel erg fijn! Het was helemaal leuk om voordat we het ouder-kindgesprek hadden ons blad zelf aan onze ouders te mogen presenteren. 

Geschreven door Charelle, Pascal en Renzo

 

 

Generation Discover Festival

In Oktober zijn we naar het Generation Discover festival geweest met beide groepen 7. Het was een leuk en leerzaam festival. We konden er heel veel dingen doen:

  • Zelf een mini auto maken die reed op zout water en er zelf mee racen.
  • In een Reuzenrad
  • Een dance battle waarmee we energie opwekten
  • Allerlei proefjes
  • Een voorstelling over gaten in de aarde en daarbij hebben we geleerd dat we niet te veel gas moeten verspillen.

Geschreven door Beau en Max

 

 

Sokpoppen voorsteling

We kregen de opdracht sokpoppen te maken. Dat was een groot succes. In groepjes van 3 tot 5 kinderen gingen wij ons eigen toneelstuk schrijven door een verhalenberg. We hebben de voorstellingen gespeeld voor alle kleutergroepen en ook nog een middag voor groep 3. Het was heel leuk.

Geschreven door Mees en Anwar

 

 

Thema 1: communicatie

Dit schooljaar is groep 7B begonnen met thema 1 communicatie. We zijn begonnen met de communicatietijdlijn van het plaatje. Dit vond de hele klas heel leuk en interessant om over te leren. Iedereen ging allerlei vragen opschrijven die we hadden over dit thema en dit hebben we op een deur geplakt. De klas luisterde heel enthousiast naar de verhalen van vroeger. We kregen voor het eerst les van verschillende juffen en meesters die allemaal hun eigen vak gaven. Dit was heel leuk, omdat we bij iedereen wat anders leerde en iedere leerkracht het weer anders deed.

Geschreven door Kate, Florian en Isabella

 

 

Museon: Leven in de woestijn

Vorige week gingen we met groep 7B naar het museon. De les ging over het leven in de woestijn. We hebben allemaal experimentjes gedaan over de woestijn. We kregen bijvoorbeeld een bak en daar zat zand in. Met je groepje moest je de woestijn namaken. We zijn erachter gekomen dat er echt heel weinig planten zijn.

Geschreven door Tessa en Fleur.

 

 

Thema 2: Voeding en gezondheid

Na de kerstvakantie zijn we gestart met ons tweede thema voeding en gezondheid. We hebben in de startweek geleerd dat een man die Arcimboldo heet schilderijen heeft gemaakt van fruit. We hebben zelf ook zo’n kunstwerk gemaakt door blaadjes uit magazines te knippen. We zijn nu al twee weken bezig met hele leuke ateliers en krijgen eerst les van onze eigen juffen voor het vak aardrijkskunde (juf Erica) en biologie (juf Inge). Aan het einde van dit thema gaan we samen met groep 7a koken voor onze ouders. We vinden het super leuk en leerzaam.

Geschreven door Jesse, Tendo en Finn

 

 

In iedere klas hebben ze denken wij wel momenten dat ze alleen moeten werken, maar in groep 7B hebben we een lange weektaak waar heel veel verschillende vakken op staan. We werken er bijna iedere dag aan en steeds vaker heeft iedereen zijn werk nu aan het einde van de week af. We vinden het heel fijn om meer zelfstandig te werken, omdat je minder met de hele klas hoeft te doen en dus op elkaar moet wachten. Je werkt op je eigen tempo en mag zelf kiezen wat je eerst maakt.

Geschreven door Lotte en Damian

 

 

Boekverslag

In Groep 7B hebben we een lapbook gemaakt in plaats van een normaal boekverslag. Een lapbook is een soort kartonnen muur met flapjes met informatie over het boek. Het heeft bijvoorbeeld evelopjes, draaischijven en nog veel meer. Het waren hele vrolijke en mooie lapbooks. Het was heel anders dan andere klassen en wij vonden het heel leuk om te maken en alles te plakken, knippen en kleuren. We kregen een maand de tijd om het te maken en volgens ons had iedereen er plezier in!

Geschreven door Morris en Nandini

 

 

De muren hebben oren

Over ongeveer twee weken beginnen wij aan het project de muren hebben oren. Dit is een heel bijzonder project, omdat wij samen met groep 7A mensen gaan interviewen die een oorlog hebben meegemaakt. We gaan hier allerlei uitstapjes voor maken naar bijvoorbeeld het nationaal archief en tijdens schooltijd gaan we in groepjes met een begeleider bij de mensen thuis langs. Aan het einde geven we een presentatie in de bibliotheek waarbij we onze verhalen vertellen.

Geschreven door Janis en Zarah

 

 

Werkweek groepen 7

In april gaan we op kamp naar Drenthe. Het kamphuis heet Wilhelminaoord. We gaan doen alsof we in de prehistorie leven. We gaan bijvoorbeeld een kampvuur maken, speren en nog veel meer van vroeger. We gaan er heen met de bus en we blijven 4 dagen. De busrit duurt wel iets van 3 uur. We hebben er nu al super veel zin in!!

Geschreven door Marley en Lucas

 

 

 

 

 

The Daily Mile

In groep 7b lopen wij de Daily Mile wij doen dit om ons beter te concentreren .

Wij lopen 12 tot 15 rondjes 10 min lang .

Wij doen dit voor de kleine pauze .

En iedereen kan meedoen op zijn eigen tempo.

Het is makkelijk en leuk en je conditie word er beter van.

We raden het iedereen aan alle kinderen maar ook de ouders  op hun werk

Geschreven door Rhomy en Emmely